Toen uitvoerend producent Jin-Theng Craven de ingewikkelde taak bereikte om de muziek en het soundscape voor de film ‘Being and Becoming Chua Ek Kay’ te creëren, dacht ze aan: ‘Een aangrijpende, dominante snaarsolo die de geluiden van een traditioneel Chinees oproept snaarinstrument, de er-hu, met een westers element. ” Haar muziekopdracht was om tot een naadloze trilling te komen voor het verhaal achter de film, een emotionele reis van een artiest met een buitengewoon eclectische mix van traditionele en moderne waarden, en Chinese en westerse invloeden.

Jin-Theng wilde het uitzonderlijke verhaal van het levensverhaal van de kunstenaar Chua Ek Kay en zijn unieke worstelingen zo nauwkeurig mogelijk weergeven, zowel in redactionele als muzikale zin. Om de visuele reis en de emotionele conflicten in dit gevoelig gedocumenteerde menselijke verhaal zo goed mogelijk bloot te leggen, was het van vitaal belang om te onderzoeken welke auditieve percepties dit zouden oproepen, en een muzikale achtergrond te kiezen om de fijne details van het verhaal te weerspiegelen. Het bereiken van zo’n vlekkeloze muzikale match kan alleen worden bereikt door in het verhaal te kunnen stappen en de personages te leven en te ademen.

Het doel van de soundscape van een film is niet alleen een ruimte waarin de personages leven, het benadrukt en benadrukt de sfeer en evenementen. Het is een beetje een meer driedimensionale weergave van het gevoel en de diepte van de personages, en het is van vitaal belang dat het goed past. Het idee achter het filmen was om een ​​subtiele documentaire te maken die het karakter van de kunstenaar weerspiegelde, maar met een onderliggende sterke emotionele textuur aan de film, aangezien het personage van Chua Ek Kay een rustige conservatieve persoonlijkheid presenteerde aan de meeste mensen van de wereld, maar zijn interieurwereld was buitengewoon overvloedig en levendig. Om een ​​film op alle niveaus te laten werken, is het noodzakelijk om de visuele beelden zo muzikaal mogelijk te ‘portretteren’, zodat de kijker een rijk scala aan geluiden en beelden volledig kan ervaren.

Joe Giddey, muziekcomponist en Finn Curry, soundscape-maker van ‘Being and Becoming Chua Ek Kay’, kregen de opdracht om de achtergrond voor de film te creëren. Beide leden van het duet komen uit een Westerse klassieke muziekachtergrond en kennen elkaar al meer dan vijftien jaar, ze hebben samen in klassieke kwartetten gespeeld, evenals in moderne elektronische stijlbands. “Samenwerken aan iets waarvan we minder wisten (Chinese muziek) was fascinerend, omdat het ons in staat stelde om een ​​nieuw muzikaal gebied te verkennen.